Followers

Saturday, June 1, 2013

Ranap.

Salam. 

Semalam aku dapat satu berita yang mengejutkan, menyedihkan. Seorang classmates aku masa asasi di UiTM Shah Alam dulu meninggal dunia. Kanser darah. Innalillah. Janji Tuhan. Bila bila masa saja Dia akan tarik nyawa kita. Kawan aku cakap, arwah baru tahu dia ada kanser 22hb hari tu. Stage4. Sedih kan? Al-Fatihah.

Dan tadi aku dapat berita lain. Ehmm. Pasal kawan aku, dengan pakwe dia. She caught him cheating. Okay. 

Ranap. Perasaan.

Aku selalu rasa benda paling penting dalam hubungan antara manusia nie adalah kepercayaan. Percaya pada pasangan. Tapi bila kita percaya, dia buat onar, susah jugak kan? 

Aku tak tahu lah.

Cerita dia, kena percaya. Bila percaya, kena tipu. Acane?

Kalau tak percaya pun susah jugak. Semua benda nak check. Semua nak kena report. Semua semua tak kena. Semua lah! Ish. Rasa nak emo pulak aku. Haha. Seriously, susah bila takda kepercayaan. Sebab itu basic dalam percintaan. Tak payah cerita pun semua orang tahu kepercayaan itu penting banget. 

Satu. Bila kau dah dapat kepercayaan dari si dia, tolong jangan ranapkan. Especially jangan ranapkan seranap ranapnya. Tolong? Kau tahu tak effect dia bukan untuk kau tapi mungkin seluruh spesies kau. Tak mustahil kepercayaan dia hilang terus. 

Dua. Kalau kau rasa kau tak boleh nak amanah dengan kepercayaan yang dia berikan, kau jadi jujur. Kau jangan sembunyikan apa apa sebab bila dia found out sendiri, benda tu adalah paling sakit dalam dunia. Bak kata someone, "I want to believe you because I don't want to dig it myself. When I dig, I know a lot more thing that I don't want to know." Don't let them dig too deep baby! You gonna drown. Haha.

Tiga. Pandai makan, pandai simpan. Pandai couple, pandai jaga. Kalau rasa tak boleh nak jaga, setia, amanah, tak payah. Kalau rasa nak lebih, you better stay as a friend with everyone. No limit. No boundaries. Selamat. Yeah. You better take the safe precaution than hurt everyone around you. Better than finally hurting yourself for losing someone you love because of someone you don't. 

Sebelum aku membebel panjang, eloklah kita semua fikir balik kenapa kita diberi kepercayaan itu. Out of billions people in this world, s/he chose you and put her/his trust on you, how could you? Tak ada manusia yang tak ada doubt. Tak ada manusia yang tak ada curiousity. When they ask, answer wisely, honestly. Because some people have a very great sixthsense, some just don't care. 

We all have that one person on earth that we put our 200 percent of trust for her/him. Maybe you're lucky to be one of that one person. Maybe you're dumb enough to know but do nothing. Maybe you're just too ignorant to not knowing anything. After all, its all about we ourself. 

Ranap.

Rasa nak menjiwang tapi malas. Haha. Selamat pengantin baru kepada yang baru kahwin. Selamat bertunang. Selamat beranak. Selamatlah semuanya. Dan awak, selamat menjadi lelaki terbaik dalam hidup saya. Haha. 

Selamat petang!


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...