Followers

Friday, March 2, 2012

Hak I

Salam people! 

First of all aku nak ucapkan selamat berhujung minggu kepada anda anda yang akan melalui hujung minggu. Aku dah halfway of my hujung minggu and today is bosanggggg. Untungnya tercampak di bumi Sintok yang aman ini adalah penggunaan duit yang minima to be compared dengan djaman aku di Shah Alam dulu. Rugi tak ada, tak best banyak. Tak best sebab bila nak keluar, jauhnya ya rabbi, sampai rasa malas nak keluar. Ha, itulah dia.

Apa dia aku nak cakap pasal hak?

Hak. Aku tak tahu nak mendefinisikan hak itu macam mana. Aku rasa yang boleh membaca entry aku nie, pasti boleh juga mendefinisikan hak itu secara sendiri.

Aku nak sentuh sikit pasal hak peribadi. Aku tak tahu betul ke tak apa yang aku nak merapu nie, tapi this is just my humble opinion. Tak suka? Klik bahagian kanan, paling atas, terima kasih.

Aku nak cakap pasal hak untuk bersuara. Ehem. Bak kata Malique, gunakan hak berfikir sebelum hak bersuara. Hak untuk bersuara nie kalau ikutkan dalam perlembagaan pun dah ada penerangan, tapi ini, aku nak cakap bukan dalam konteks perundangan, ini lebih kepada dalam konteks perhubungan. Well. Itu pun tujuan blog ini diteruskan, kan?

Ada banyak cara dalam menyampaikan apa yang kita nak suarakan. Right?

First. Secara berterus terang. Apa yang kau tak puas hati, kau utarakan. Kau jumpa face to face, kau bbm, kau sms, kau email or whatsoever, DIRECTLY to the person. Kau tak suka dia merokok, kau boleh tegur directly, or kalau malas, kau boleh text and bagitahu kau tak suka dia merokok. Enough. Kalau dia nak marah, kalau dia nak melenting, eh, mampus dialah. Kalau sebab merokok tu dia mati sorang, tak apa, nie nak kau pun mati sebab dia merokok, melampau ah tu. Kan? So, itu hak kau nak bagitahu apa apa kat someone. Dia tak suka? Its up to him/her lah. 

Dan yang kedua, melalui dunia maya. Aku suka yang ini. Hikhik. Siapa kenal aku, dia tau aku manusia yang prefer tweet-ing dan blogging dalam menyampaikan apa yang aku rasa. Dan mesti ada jugak yang akan terasa dengan apa yang aku rasa. Kan kan? Facebook, Twitter, blog, etc. Melalui blog, etc nie, selalunya kau takkan mention kepada siapa sebenarnya kau tujukan luahan kau tu. Itu yang aku suka. Siapa yang makan cili, dialah terasa pedasnya. Right? Cuma kelemahan cara ini, kadang kadang, maksud sebenar apa yang kau nak sampaikan tu tak sampai, dan boleh membuatkan orang salah faham. Faham fahamlah bila dah tercetus salah faham nie kan? Macam macam boleh jadi. So, use it dengan cara yang betul.

Orait?

Aku nak keluar makan. Korang dah makan ke belum? Jangan lupa makan okay? Nanti kebulur tengah tengah malam macam aku. Toodles~

#imishyu :'(

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...