Followers

Wednesday, May 30, 2012

Insecurity: How to overcome? Part I.

Hai.

Dalam previous entry, aku ada cakap pasal insecure nie kan? Kenapa kita rasa insecure bagai dalam perhubungan. So, kali nie aku nak cakap sikit, tak banyak, pasal macam mana nak overcome, nak atasi perasaan insecure nie.

Satu: Jangan keliru antara fantasi dan realiti.

Maksudnya? Manusia nie suka berimaginasi. Betul tak? We think too much on certain things yang sebenarnya tak wujud or tak berlaku. Contoh, bila kita dengan boyf kita selisih dengan perempuan cantik, kita akan rasa macam mata dia melirik ke perempuan tu. Padahal dia nie tak perasan pun perempuan tu lalu. Ini contoh je lah, mana ada lelaki tak perasan kewujudan perempuan cantik kan? -.-"

Faham tak? Kita kena distinguish reality dan imagination kita. We are imagining that a plane is having a smooth landing, but the reality is, that will never happen. No harm in imagining but somehow kita kenalah pandai bezakan dan sedar dengan perbezaan itu. Tak ada sesebuah hubungan yang sentiasa tenang, sentiasa intim, sentiasa dalam mood baik. Bila hubungan tak tenang, tak intimate, dan boyf not in good mood tak bermakna hubungan tu berada di hujung tanduk. Jangan put high expectation berdasarkan angan angan.

Dua: Avoid certainty trap.

Insecurity wujud sebab keinginan untuk mendapatkan kepastian tu terlalu tinggi. Secara tak langsung benda macam nie yang akan menyebabkan kita menjadi over-control over some things dalam relationship. And one way untuk elakkan benda nie adalah dengan becoming less controlling of everything. Or else, kita akan tetap rasa that "This relationship should be just like what I want it to be." Wak lu kakak/abang! Mana boleh gitu. It can't always be your way. Okay?

Contoh simple. Bila rasa uncertain, kita mula ada doubt dengan partner kita. We want certainty. Kita nak pastikan dia tak ada orang lain. Right? What will we do? Check his/her phone, Facebook, Twitter, check on his/her friends. Dan benda macam nie yang kita panggil, over-control. Bila terjadi over-control, it will puts a lot of unnecessary strain and tension in the relationship.

Having to know whether or not your partner loves you, having to know this, having to know that, is some kind of insecurity feeling yang kita ada dalam diri. True? Dan benda macam nie pun sebenarnya mendatangkan stress to both you and your partner. Bila kita insecure, kita tetap akan rasa insecure walaupun sejuta kali we have been told that we are loved. What we need to overcome this is self assurance. Just bear in mind that nothing in life is certain. Ayai? *kenapa sakan guna english nie?*

Tiga: Berikan ruang dalam relationship.

Ruang macam mana? Ruang untuk pasangan kita tu bernafas. Ruang untuk diri sendiri bernafas. Serta ruang untuk hubungan kita bernafas. We need to inhale oxygen and we will suffocate if we stay in a small box without any hole and left out only with carbon dioxide we exhale, righto? Same goes to relationship. Kalau kita sempitkan dunia pasangan kita, supaya ada kita dan dia sahaja, memang sesak nafas, nazak lah weh. 

How? Janganlah duapuluhempattujuh kau nak berkepit dengan dia. She wanna go window shopping with her girlfriends. He wanna go watch football with his friends. Bukannya bermaksud kau tak boleh teman dia window shopping or tengok bola. But, give him/her some space will you? To have different view, meet different people, cuci mata tengok makwe/pakwe segak bergaya. Alah. Kalau betul dia sayang kau, benda tu takda efek apa apa kat hati dia pun. Ehem.

I guess that is all for part I. Part II will come soon. Bila aku ada masa. Sebab final exam is just around the corner. Weewuuu. Dah nak final exam dah. Apa entah aku belajar throughout this whole semester -.-"

Tak sikit, banyak jugak kan aku membebel? Siap ada part part lagi tu. Sebab kalau aku sambung, kau boleh baca, kemudian pergi tidur, besok pagi bangun sambung baca balik. Panjang weh. Idea mencurah curah ke ladang tebu. Hewhewhew.

Aku rasa entry aku kali nie berguna untuk orang lain dan untuk diri aku sendiri. Jyeah. Confident itu penting. Aku bajet macam blog aku ada sejuta readers. Kahkahkah.

Keyboard-off.





I miss you like crazy.




2 comments:

Anisa Hang Tuah said...

tade relationship hm -_-

Cik Elle said...

hahaha. same lah kite -.-"

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...